تعریف محتوای الکترونیکی:

محتوای الکترونیکی مجموعه ای بهم پیوسته شامل صوت، تصویر و متن می باشد که از طریق رایانه قابل انتقال و نمایش می باشد.

امروزه برخی گمان می کنند تولید محتوای الکترونیکی یعنی تهیه پست های اینترنتی که در سایت و یا شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. و  تهیه کنندگان اینگونه محتوا تمام تلاش خود را برای رعایت اصول سئو بکار می بندند.

تولید محتوای بهینه در سامانه آموزش مجازی (LMS)

اصولا با گسترش روزافزون ابزار های تولید محتوای دیجیتال، امروزه محتواهای الکترونیکی با فرمت های مختلف عرضه می شود و متناسب با ابزار ارائه محتوا، نوع و فرمت ارائه متفاوت خواهد بود.

آموزش مجازی به عنوان یکی از کاربرد های اینترنت و عصر دیجیتال مورد استقبال کاربران قرار گرفته است و بخش های مختلف آموزشی در تلاش هستند سیستم های سنتی خود را با سامانه های آموزش مجازی جایگزین نمایند. اگر هدف از ارائه محتوای الکترونیکی ارائه یک یا چند بخش آموزشی باشد در این صورت به محتوای تولید شده یک محتوای آموزشی نیز می گویند.

تولید محتوای بهینه در سامانه آموزش مجازی (LMS)

یک محتوای الکترونیکی آموزشی در ابتدا باید یک الگوی طراحی خوب داشته باشد، که البته در اینجا منظور از طراحی، نقش و رنگ نیست ، بلکه مراحل ساخت مد نظر است و باید طوری طی شوند که ما را به هدف برساند.

دومین ویژگی یک محتوای الکترونیکی خوب رساندن ما به هدف مورد نظر است.

  • گاهی هدف حل تمرین بدون حضور شما توسط مخاطب است و اگر محقق شود شما به هدف خود رسیده اید.
  • گاهی هدف از تولید محتوای الکترونیکی یادگیری گام به گام است و اگر مخاطب موفق به یادگیری شود هدف شما محقق شده است.
  • گاهی هدف این است که محتوای الکترونیکی آماده کنید تا به جای پاورپوینت استفاده کنید. اگر این محتوای الکترونیکی بتواند برای شما مفید واقع شود به شما به هدف خود رسیده اید.

تولید محتوای بهینه در سامانه آموزش مجازی (LMS)

 تاکنون موضوعات مختلفی درباره آموزش مجازی و تعریف مفهومی آموزش الکترونیکی شنیده باشید اما قطعا مزایای آموزش مجازی و ارزش افزوده حاصل از بکارگیری نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین ، بیش از هر موضوع دیگری برای علاقمندان به صنعت آموزش جذابیت دارد. یک سایت lms مناسب به شما کمک می کند سیستم مدیریت آموزشlms را به صورت موثر و با هزینه مناسب به کار گیرید.

یکی از گزینه ها برای بهینه شدن سامانه های آموزش آنلاین، استفاده از روش های بهینه در تولید محتوای الکترونیکی می باشد زیرا با توجه به آنلاین بودن کلیه فعالیت های سامانه های مدیریت آموزشی آنلاین ( LMS ) ، مدیران اینگونه سامانه ها می بایست با توجه به تعداد مخاطبین و حجم محتوای مورد نیاز پهنای باند و ظرفیت مناسب را برای میزبانی اطلاعات پیش بینی کنند. که عموما به دلیل عدم آموزش کافی کاربران این حوزه به چالش جدی برای مدیران تبدیل می شود.

برخی دلایل به وجود آمدن مشکلات در حوزه میزبانی LMS به شرح ذیل است:

۱- عدم مدیریت حجم محتوا از سوی کاربران و فراگیران سامانه های آموزشی، به طور مثال ارسال عکس ، فیلم و صوت با کیفیت بالا بدون بهینه سازی مناسب برای انتقال از طریق اینترنت

۲- ارسال محتوای آموزشی و تمرینی از سوی اساتید بدون در نظر گرفتن اصول تولید محتوای الکترونیکی و عدم مدیریت حجم و فرمت فایل ها

به اعتقاد نگارنده این مطلب نباید در تولید محتوا خود را در قالب مشخصی قرار داد و باید متناسب با وضعیت و زیر ساخت های موجود بهینه ترین نوع محتوا را تولید نمود.

سامانه های آموزش آنلاین (LMS) دارای امکانات بسیار خوبی در زمینه تولید محتوا می باشند که با توجه به شرایط مختلف سیستم های آموزشی توسعه داده شده اند که این امکانات هم در بخش تولید محتوا و هم در بخش آزمون و تکلیف به راحتی قابل استفاده می باشد و در این بین کاربران فقط می بایست از خلاقیت خود در تولید محتوای بهینه بهره ببرند.

متاسفانه نبود آموزش های مناسب در این حوزه باعث شده که افراد معمولا بی تفاوت از کنار این امکانات بگذرند و تنها از LMS  به عنوان یک رابط بهره ببرند و محتواهای خود را تنها در قالب عکس و فیلم و یا فایل های پرحجم منتقل کنند.

حالا در ادامه با اصول تولید محتوای الکترونیکی و آموزشی بیشتر آشنا خواهیم شد.

چهار گام تهیه یک محتوای آموزشی
  1. جمع‌آوری محتوای آموزشی
  2. آماده سازی آنچه جمع آوری شده
  3. طراحی گرافیکی صفحات و سرفصل‌ها مطابق محتوای گردآوری شده
  4. اتوران سازی محتوا
روش  های طراحی اولیه محتوای الکترونیکی

۱-  طراحی خطی محتوای الکترونیکی

۲–  طراحی فهرستی محتوای الکترونیکی

۳- طراحی ترکیبی محتوای الکترونیکی

محتوای آموزشی الکترونیکی قادر است میزان یادگیری فراگیر را بالا ببرد و تجربه مفید و لذت بخشی از آموزش را برای او فراهم کند. به عبارت دیگر منظور ما از محتوای الکترونیکی تجربه جدیدی در قالب یادگیری الکترونیکیاستامروزه یادگیری مجازیدر بسیاری از سازمان ها، مراکز علمی و دانشگاه ها برای ارائه مطالب جدید به افرادی که توانایی حضور فیزیکی در کلاس های درس و یا محل های آموزشی را ندارند قابل دسترس است، و این مراکز مطالب را به صورت آموزش های مجازی و به شکل چند رسانه ای در شبکه اینترنت فرا می گیرند تا علاقه مندان به علوم مختلف اقدام به یادگیری آنها بدین شکل نمایند.

بدیهی است امکانات محتوای آموزشی لکترونیکی با امکانات موجود در کلاسهای آموزشی قابل قیاس نیست. با کمک نرم افزارهای موجود و استفاده از تکنیک‌های سمعی و بصری و … می توان بسیاری از مسائل را به راحتی و به صورت ملموس برای دانشجویان و دانش آموزان شرح داد.

یک استراتژی تولید محتوای الکترونیکی چیست؟

اصطلاح “استراتژی محتوا” اصطلاح جدیدی نیست، اما استفاده از آن در حوزه کلاس مجازی جدید است و پیش از این بیشتر در بازاریابی و بازاریابی محتوا به آن پرداخته شده است. با این حال، اتخاذ آن برای آموزش الکترونیکی ایده آل است. استراتژی محتوا -که مقصود ما در اینجا استراتژی محتوای الکترونیکی است- شامل پنج گام است:

تولید محتوای الکترونیکی

تولید، پیدا کردن و توسعه محتوای الکترونیکی (و برای ما، محتوایی است که برای آموزش از راه دور دانش آموزان تولید می شود.)

آنالیز محتوای الکترونیکی تولید شده

محتوای الکترونیکی خود را تجزیه و تحلیل کنید- به نظر شما تولید محتوای الکترونیکی چطور باشد موثرتر است؟ با چه راهکاری می توانید آن را موثرتر تولید کنید؟

سنجش محتوای الکترونیکی تولید شده
محتوای خود را بسنجید

تحلیل داده ها و گزارش گیری در سامانه آموزش مجازی شما در این مرحله قرار دارد.

ارتقای محتوای الکترونیکی

این باید به صورت همزمان اتفاق بیفتد، در هر موقع که شما محتوای الکترونیکی جدیدی را به هر یک از سیستم های یادگیری مجازی خود اضافه کنید.

بهینه کردن محتوای الکترونیکی

بهینه کردن محتوای الکترونیکی یکی دیگر از گام هایی است که به طور همزمان بر پایه سنجش انجام می گیرد. خودتان تولید محتوا انجام می دهید یا آن را می خرید؟ برای تولید محتوای الکترونیکی سه گزینه دارید، خودتان می خواهید تولید محتوای الکترونیکی انجام دهید یا می خواهید آن را برون سپاری کنید؟ اگر بخواهید آن را برون سپاری کنید، آن را به بک نفر می سپارید یا یک شرکت تولید محتوا؟ آیا آن را در داخل سیستم آموزش الکترونیکی lms خود یا دیگر سیستم های یادگیری خریداری می کنید؟

توسعه و تولید محتوای الکترونیکی

برای توسعه و تولید محتوای الکترونیکی سه گزینه پیش رو دارید:

۱ محتوای الکترونیکی “آف شلف”

 این نوع محتوا به دو بخش تقسیم می شود؛ کتابخانه هایی بزرگ از قبل آماده شده که اشتراک هایی برای تعداد مشخصی از افراد و برای یک دوره زمانی مشخص می فروشند. اگر شم اقتصادی دارید می فهمید که این هزینه بر تعداد مخاطبان و بر تعداد دوره ها تقسیم می شود، و شما از میزان ارزان در آمدن آموزش مجازی خود تعجب خواهید کرد. مشکل این است که تنها سالی یک بار می توانید متوجه شوید که تعدادی از مخاطبان از دسترسی و محتوای دوره های آموزشی راضی نیستند. دوره های آف شلف زمانی مفید خواهند بود که یک ناحیه خاص و مشخص و کاملاً متمرکز با تعداد کمی متخصص واقعی را پوشش دهد.

۲ تولید محتوای الکترونیکی را خودتان انجام دهید

برای تولید محتوای الکترونیکی می توانید از مربیان متخصصان حوزه های مختلف خود استفاده کنید. مشخص است که بهترین منابع شما برای این کار کدام هستند؟ آیا کارکنان خود را برای تولید و مدیریت آموزش الکترونیک در دسترس دارید؟ آیا برای سرمایه گذاری روی توسعه ابزارهای مورد نیاز پول دارید؟ آیا مهارت های لازم برای طراحی و تولید محتوای آموزشی را در اختیار دارید؟ چند نکته کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

  • گزینه خوبی و البته مقرون به صرفه تری است، که برای توسعه دوره آموزش آنلاین خود، لایسنس نرم افزار نوشته شده را بخرید یا مشترک آن شوید. هر چه تعداد دوره ها بیشتر باشد، در نهایت برای شما ارزان تر تمام می شود.
  • اگر تعداد کمی دوره آموزش انلاین دارید و یک تیم کوچک از نویسنده ها یا تنها یک نفر نویسنده دارید، استفاده از یک ابزار standalone خوب است. نرم افزارهای standalone ، برنامه هایی هستند که برای سرویس های  online نوشته می شوند و مستقل هستند. اما اگر می خواهید در مقیاس بزرگ تولید محتوای الکترونیکی انجام دهید، یک پلتفرمی را انتخاب کنید که اجازه همکاری بین نویسندگان، ویراستارها، آزمایش کننده ها و تایید کننده های نهایی را می دهد. آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی آن بدون مدیریت همکاری موثر دشوار خواهد بود.
  • HTML5: شاید به نظرتان ابزارهای ایجاد کننده فلش در همه جا وجود دارند، نیازی به این نکته نداریم. eLearning مبتنی بر فلش بر روی تبلت ها یا گوشی های هوشمند کار نمی کند. تولید محتوای الکترونیکی هزینه زیادی دارد. آیا نمی خواهید تعداد افراد بیشتری به دوره آنلاین شما دسترسی داشته باشند؟ پس اگر دلیل خیلی خاصی ندارید از استفاده از فلش اجتناب کنید.
  • سادگی در استفاده را در نظر بگیرید، اگر برای تولید محتوای الکترونیکی به جای برنامه نویسان از مربیان استفاده می کنید، لازم است که استفاده از ابزار تولید محتوا ساده باشد.
۳ دادن کار به یک ارائه دهنده آموزش الکترونیکی متخصص

این روش رایجی است که اکثر سازمان ها استفاده می کنند. در این روش هزینه ممکن است بالا باشد، بنابراین باید حامیان مالی خود را به دقت انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که شما هزینه را برای مجموعه ابزارهای آن ها، تجربه و زمانی که صرف می کنند پرداخت می کنید و اینکه اگر بخواهید به اهداف یادگیری برسید باید وقت زیادی از طرف آن تیم صرف شود. این تیم ها هر کدام روش خود را دارند.

در تمامی مراحل میزبانی، راه اندازی ، توسعه ، تولید محتوا و پشتیبانی کارشناسان یامین در کنار شما خواهند بود، مشاوره و آموزش به عنوان یک رکن کلیدی در تولید محتوای بهینه مدر نظر می باشد.

تهیه کننده: علی صاحبی فرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
support
icon
ارسال درخواست
Close
call
021-22755507-9
menu-icon
تیکت پشتیبانی