روش‌های آزمایش کارآیی وب‌سایت

ارزیابی کارایی به روش‌هایی گفته می‌شود که با آزمایش محصول (در اینجا وب‌سایت) بر روی کاربر میزان کارایی را می‌سنجد. بیشتر افرادی که اقدام به ارزیابی کارایی وب‌سایت می‌کنند، سناریوی دقیقی را طراحی می‌کنند که در آن مجموعه‌ای از وظایف که کاربر با اولین مراجعه به وب‌سایت آنها را انجام خواهد داد در نظر گرفته می‌شود. برخی دیگر به اعمال و حرکاتی که کاربر جهت انجام کارهای خود در سایت انجام می‌دهند توجه نموده و آنها را یادداشت می‌کنند.
مشاهده کسی که کارهایی را در وب‌سایت انجام می‌دهد یک راه حل عالی برای ارزیابی کارایی وب‌سایت است، به این دلیل که خیلی سریع می‌توان به سهولت یه مشکلات وب‌سایت پی‌برد.

روش آزمایش کارآیی وب‌سایت

در حالت کلی سه مدل ارزیابی کارآیی وجود دارد:

۱- اکتشافی: این روش در مدل اولیه نرم افزارها یا وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. هدف آن نیز فهمیدن اینست که آیا کلیات سایت و فرایندهای آن توسط کاربر واضح و روشن است یا خیر؟

۲- ارزیابی: این روش بیشتر به دنبال ارزیابی تکنولوژی‌های بکار رفته در وب‌سایت یا نرم افزار است. اینکه آیا این تکنولوژی‌ها توانسته است رضایت و اثربخشی را به دنبال داشته باشد یا خیر؟

۳- مقایسه‌ای: در این روش دو یا چند محصول یا طرح با یکدیگر مقایسه شده و نقاط ضعف و قوت آنها شرح داده می‌شود.

انواع روش‌های آزمایش کارایی وب‌سایت

عبارت زیر مهمترین توضیح در رابطه با آزمایش روش‌های کارایی وب‌سایت می‌باشد.

۱- آزمایش راهرویی: در این روش به جای استفاده از افرادی که آموزش آزمایش وب‌سایت دیده‌اند و در این کار تجربه دارند، از افرادی استفاده می‌شود که به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. این روش در آزمایش وب‌سایت‌های جدید که برای اولین بار ایجاد یا توسعه داده می‌شوند مناسب است.
۲- آزمایش راه دور: در این روش از افراد مختلفی که در مکان‌های متفاوت جغرافیایی زندگی می‌کنند استفاده می‌شود. اغلب در این روش از ویدئو کنفرانس استفاده می‌شود و بعضا هم به صورت انفرادی انجام می‌شود. امروزه نرم‌افزارهای مختلفی برای آزمایش کارایی ایجاد شده‌ و در دسترس هستند که با هزینه پائین امکان آزمایش را حتی برای آنهایی که در این کار تجربه ندارند فراهم می‌کند. در این نرم‌افزارها به طور معمول محل‌های کلیک کاربر بر روی صفحه و حرکت‌های کاربران ضبط می‌شود. همچنین خطاها یا اشکالاتی که ممکن است در حال کارکردن بوجود آید نیز ذخیره می‌گردد.
علاوه بر آن همه واکنش‌های کاربر که در آن اطلاعاتی را ارسال می‌کند ثبت می‌شود.آزمایش از راه دور در طول یک زمان مشخص وظایف مختلفی که کاربر انجام می‌دهد را به طور دقیق ضبط می‌کند. این روش مناسب است به این دلیل که در آن کاربر به جای آزمایش در یک فضای آزمایشگاهی کنترل شده در محیطی واقعی و طبیعی به آزمایش می‌پردازد.
۳- آزمایش بررسی کارشناسی: دراین روش از یک متخصص برای آزمایش کارآیی استفاده می‌شود. در برخی موارد کارشناس به یک مرکز آزمایش آورده می‌شود و در برخی موارد کارشناس به صورت راه دور آزمایش را انجام داده و نتایج را جهت بررسی ارسال می‌کند. آزمایش‌های خودکار معمولا جزئیات آزمایش را مانند روش‌های دیگر در برندارند ولی امتیاز آنها در اینست که خیلی سریع تکمیل می‌شوند.
۴- آزمایش روی نمونه کاغذی: این روش آزمایش ساده‌ای بر روی نمونه‌ای که به صورت کاملا ساده و بر روی کاغذ  و دستنویس ایجاد شده است، می‌باشد. مزیت این روش اینست که قبل از هرگونه کدنویسی و تولید برنامه می‌توان با هزینه بسیار پائین کارآیی را آزمایش نمود.

کارآیی وب‌سایت

۵- پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌ها: به طور معمول در مصاحبه به جای مشاهده آنچه که کاربر انجام می‌دهد و تحلیل آن، دقیقا پرسش‌هایی که به دنبال پاسخ هستیم را از کاربر می‌پرسیم. در پرسشنامه‌ها مشابه مصاحبه پرسش‌هایی بر مبنای سوالات طرح شده از کاربر پرسیده می‌شود. مزیت پرسشنامه اینست که می‌توان با آن اطلاعات مورد نظر را به صورت ساختارمندتری گردآوری نمود. البته پرسشنامه‌ها نسبت به مصاحبه خشک و بی‌روح می‌باشند.

مثال پرسشنامه:

به سئوالات زیر از ۱ تا ۵ یک امتیاز دهید:

۱- من بخش نظردهی را به راحتی مشاهده نمودم.

۲- من از بخش نظر دهی به راحتی و سهولت استفاده نمودم.

۶- انجام آزمایش توسط خود: همانطور که از نامش پیداست مشاهده کننده، آزمایش را بوسیله ساخت سناریوهای واقعی  تنظیم می‌کند. سپس خود او مانند کاربر وارد شده و کار می‌کند. فرق این روش اینست که مشاهده کننده در آزمایش گروهی، مجموعه‌ای از افرادی را که در دسترس دارد برای آزمایش استفاده می‌کند.
۷- آزمایش‌های کنترل شده: دیدگاه این روش مانند آزمایش‌هایی‌است که به طور معمول دو محصول مقایسه می‌شود مانند مقایسه وزنی دو چیز در آزمایشگاه بوسیله توزین. در دنیای واقعی این روش سخت‌ترین روش می‌باشد اما با توجه به طبیعت علمی آن دقیقترین نتایج را در میان سایر روش‌ها ارائه می‌دهد.
۸- ارزیابی خودکار کارایی: انواع و  اقسام مقالات در دانشگاه‌ها جهت ارائه روش‌های اندازه‌گیری کارایی وب‌سایت‌ها ارائه شده‌اند که هریک درصد متفاوتی از موفقیت را دارند. یکی از دیدگاه‌های هیجان انگیز، چارچوب جاستین میسفود است که آن را در مقاله خود او با آدرس “USEFul: A Framework to Automate Website Usability Evaluation“ می‌توان مطالعه نمود.

اقدامات پس از تکمیل آزمایش کارآیی وب‌سایت

پس از دریافت نتایج مربوط به آزمایش کارآیی وب‌سایت باید اطلاعات تحلیل شده، و در رابطه با موضوعاتی که آزمایش کنندگان به آنها پرداخته‌اند یادداشت برداری نمود. به زمانی که آنها برای انجام کارهایی که مدنظر بوده‌است تا در سایت انجام دهند توجه کنید و ببینید که چه کارهایی می‌توان انجام داد که این زمان برای کاربران کاهش یابد.
در صورتیکه بازخورد آزمایش‌کننده‌ای واضح نمی‌باشد با او تماس گرفته و بخواهید ابهامات آن را برطرف کند. هر تغییری که در راستای افزایش کارایی وب‌سایت است را هرچه سریعتر انجام دهید.
باید بدانیم که بدون در نظر گرفتن روش انجام آزمایش، بررسی کارآیی وب‌سایت یک کار مستمر و فرایند دائمی است و در صورتیکه تغییرات نیز انجام شد، جهت اطمینان از افزایش کارآیی باید دوباره انجام شود. اینکار علاوه بر اینکه اشکالات قبلی را رفع می‌نماید، باعث مشخص شدن اشکالات احتمالی جدیدی نیز می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
support
icon
ارسال درخواست
Close
call
021-22755507-9
menu-icon
تیکت پشتیبانی