واقعیت مجازی نمایشگاهی و فروش
تعریف
امروزه فناوریهای نو مرزهای فروش الکترونیکی را پشت سر گذاشته و اشکال دیگری از بهرهبرداری در افزایش فروش محصولات مختلف ارائه نمودهاند. یکی از این فناوریها واقعیت مجازی است. فروش برخی محصولات نیاز به تطبیق آنها با فضای مشتری دارد. مثلا برخی از لوازم تزئینی مانند مبلمان به لحاظ اندازه و رنگ و ترکیب باید با سایر لوازم موجود تطبیق داشته باشد. اما مشکل اما نمیتوان محصولات فروشگاهها را به فضای مربوطه انتقال داده و تک تک بررسی نمود. به ناچار مشتریان باید براساس حدسیات و انتزاعی تصمیمگیری نمایند.
واقعیت مجازی به خریداران کمک میکند تا فضای خود را با کالاها به صورت مجازی تطبیق نموده و تصمیم خود را بر مبنای واقعیات بگیرند.
کاربرد این فناوری در فروش لوازمی همچون موارد زیر بسیار به فروشندگان و خریداران در تصمیم به خرید رضایتمندانه کمک میکند:
۱- فرش
۲-تابلو فرش
۳-تابلو نقاشی
۴- لوستر
۵- پرده
۶- مبلمان
۷- پارکت و کفپوش
۸- کابینت
شرکت توسعه فناوری اطلاعات یامین در این راستا نرم افزار واقعیت مجازی نمایشگاهی و فروش را در صنعت فرش ایجاد نموده که قابلیت تسری به سایر موارد را نیز دارد. این نرمافزار کاملا تحت وب بوده و قابلیت افزودن فرش و تابلو فرش توسط فروشنده، قابلیت تغییر رنگ دکوراسیون و کف و سقف و … را دارد.
فناوری استفاده شده قابلیت توسعه و شخصیسازی بسیاری دارد که براساس نیاز و اعلام مشتری قابل انجام میباشد. برخی از توسعههای قابل انجام عبارتند از:
۱- سه بعدی سازی
۲- امکان حرکت
۳-تغییر موقعیت لوازم
۴-تغییر کلی دکوراسیون
۵- اتصال به سایتهای مرتبط
۶- فروش اینترنتی
علاوه بر سایت میتوان محصولاتی مبتنی بر موبایل را نیز به همین منظور آماده نمود تا مشتریان بتوانند به راحتی از طریق گوشی خود به بررسی و تطبیق محصولات بپردازند.
از آنجایی که بسیاری از فروشندگان، از نرمافزارهای فروش اینترنتی استفاده مینمایند، واقعیت مجازی نمایشگاهی در کنار فروشگاه مجازی ضمن ایجاد ارزش افزوده برای مشتری، میتواند مزیت رقابتی برای فروشگاه در کنار سایر رقبا ایجاد نماید.