امکانات فروشگاه اینترنتی
پس از بررسی و تشریح استراتژیها، راهکارها و موارد ضروری در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق بالاخره باید یک نرم افزار مناسب در نظر گرفته شود. معمولا صاحبان کسبوکار وقتی که تصمیم به راهاندازی فروشگاه اینترنتی میگیرند با انبوهی از شرکتها و گروهها مواجه میشوند که هرکدام نرمافزاری را تبلیغ میکنند. در این زمان معمولا با سردرگمی مواجه میشوند و نهایتا ممکن است با کمک و راهنمایی دوست یا آشنا، یکی از گزینهها را انتخاب نمایند. اما پس از راهاندازی فروشگاه اینترنتی ممکن است پس از مدتی به این نتیجه برسند که انتخاب درستی نداشتهاند.
این مقاله تصمیم دارد که صاحبان کسبوکار را در انتخاب صحیح نرمافزار مناسب راهاندازی فروشگاه اینترنتی براساس نیازمندیها و هزینهها و مسائل فنی بسیار مهم یاری نماید.
معرفی امکانات
۱- تعریف گروه بندی برای کالاها
معمولا فروشگاهها از گروههای مختلف کالا تشکیل شدهاند که کالاها باید در هر گروه تعریف شود. گروهبندی کالا میتواند چند سطح داشته باشد. هرچه تعداد سطح بیشتر و قابلیت انعطاف داشته باشد در راهاندازی یک فروشگاه موفق اینترنتی و با چشماندازی بلند مدت مناسبتر است.
۲- تعریف کالا
اصل فروشگاه تعریف کالا است. اما همین امکان نیز خود میتواند ویژگیهای مختلفی داشته باشد. این ویژگیها عبارتند از:
- گالری تصویر کالا
- توضیح کالا
- برچسب(کلیدواژه)
- کالاهای مرتبط: کالاهای مرتبط با کالایی که مشتری مشاهده میکند میتواند به فروش بیشتر بیانجامد. این ارتباط میتواند توسط مدیر فروشگاه ایجاد شود یا به صورت هوشمند و بررسی علائق مشتریان ایجاد شود. وجود هر دو امکان میتواند به قدرتمند شدن فروشگاه بیانجامد.
- مشخصات اختصاصی محصول براساس گروه محصول: مثلا بتوان در گروه کفش مشخصات رنگ و سایز و رویه و زیره و … را وارد نمود و در گروه یخچال ابعاد، موتور، حجم و … را وارد نمود. داشتن قابلیت مشخصات اختصاصی جزء موارد اساسی نیست ولی وجود این قابلیت به افزایش بازدید و فروش کمک شایانی مینماید. البته در صورتیکه فروشگاه شما یک فروشگاه با کالاهای مختلف و متفاوت باشد این قابلیت موضوعیت مییابد.
- تعریف مشخصات سفارشی: با توجه به گذشت زمان ممکن است کالاهایی را بخواهید به معرض فروش بگذارید که جدید بوده و مشخصات اختصاصی برای آن در نظر گرفته نشده است. در صورتیکه فروشگاه امکانی را داشته باشد که بدون نیاز به برنامهنویس یا شرکت تأمین کننده بتوان مشخصات گروه کالایی جدید را تعریف نمود یک قابلیت خوب و ویژه تلقی میشود.
- کالاهای مرتبط: مشتری با دیدن یک کالا ممکن است بخواهد گزینههای دیگر یا کالاهای مرتبط مکمل یا مشابه را ببیند. بنابراین در صورتیکه فروشگاه این امکان را داشته باشد میتواند به افزایش فروش بیانجامد.
۳- جستجوی کالا
مهمترین امکان فروشگاه بخش جستجو است. با این امکان مشتریان میتوانند سریعتر و سادهتر کالای مورد نظر خود را بیابند. امکان فروشگاه میتواند از یک جستجوی ساده تا جستجوی ترکیبی براساس نوع، مشخصات، بازه قیمتی، موجود و ناموجود بودن و … باشد. هرچه جستجو دارای مشخصات بیشتر و کاملتری باشد به مشتری در یافتن کالا کمک بیشتری مینماید.
۴- چیدمان فهرست محصولات
مشتری کالاهای یافته شده را در فهرستی مشاهده مینماید که این فهرست میتواند قابلیتهایی همچون سورت شدن براساس قیمت، موجودی و غیره داشته باشد. وجود امکانات مختلف در این بخش میتواند به مشتریان در دستیابی سریعتر به کالای مورد نظر کمک کند.
۵- مقایسه کالاها
یکی از قابلیتهای پیشرفته در نرم افزار فروشگاه، مقایسه نمودن مشخصات کالاهای مختلف همگروه با هم است. این قابلیت به مشتری امکان میدهد تا کالاها و مشخصات آنها را در کنار یکدیگر مقایسه کنند. بنابراین، این قابلیت میتواند کمک خوبی به مشتریان نماید و میتواند به ایجاد فروشگاه اینترنتی موفق بیانجامد.
۶- سبد خرید
تمام کالاهای انتخاب شده در نهایت به سبد خرید منتقل میشود. سبد خرید میتواند قابلیتهای مختلفی داشته باشد. این قابلیتها عبارتند از:
- فهرست و مشخصات کالاها و تعداد آنها
- جمع فاکتور و تخفیفات
- تعریف مشخصات مشتری
- نوع پرداخت (آنلاین- در محل تحویل- کیف پول – امتیازهای باشگاه و …)
- ورود آدرسهای مختلف و انتخاب آدرس برای این سفارش
- تعیین نوبت مناسب برای ارسال کالا
- تعیین نحوه ارسال (سریع- پستی- عادی و …)
۷- حراج و فروش ویژه
یکی از راههای ترغیب مشتریان به خرید، حراج است. بنابراین باید فروشگاه امکان حراج را فراهم نماید. این امکان میتواند از به حراج گذاردن یک کالا تا یک یا چند کالا یا گروه کالایی گسترش یابد.
از طرفی طرز نمایش کالاهای حراجی باید به شکلی باشد که زیبایی و جذابیت را به همراه داشته باشد و مشتریان بهراحتی بتوانند به این کالاها دست یابند و آنها را در صفحات کالاها مشاهده نمایند.
۸- نظرات مشتریان
در فروشگاه اینترنتی با توجه به اینکه خود کالا توسط مشتری دیده نمیشود و فقط تصاویری از آن مشاهده میشود لذا مشاهده نظرات مشتریان و به اصطلاح نمره کالا در میان سایر کالاها به مشتریان کمک شایانی در انتخاب کالا مینماید. نظرات مشتریان میتواند به اشکال مختلفی وجود داشته باشد. از جمله نمره دادن به کالا و نمایش میانگین نمرات به مشتریان، ارائه توضیحات توسط مشتریان قبلی در رابطه با کیفیت، بستهبندی و نحوه دریافت
۹- نمایش وضعیت سفارش
یکی از قابلیتهای مناسبی که فروشگاههای اینترنتی موفق دارند اینست که مشتری وضعیت سفارش خود را مشاهده نماید. به عبارتی به جای اینکه پس از ارسال سفارش یا پرداخت مالی نیاز به تماس گرفتن یا نگران بودن نسبت به اینکه سفارششان در چه وضعتیست، به سادگی وضعیت آن را در زمان دلخواه مشاهده نمایند. این وضعیت میتواند مراحل مختلفی همچون تأیید سفارش، تحویل انبار، بستهبندی، تحویل به پیک باشد.
۱۰- سیستم انبار
هر فروشگاه اینترنتی برای نگهداری اجناس و کالاها نیاز به انبار فیزیکی و تعریف موجودی کالاهای آن در بانک اطلاعاتی فروشگاه دارد. با این کار با فروش هر کالا از موجودی انبار کاسته شده و با ورود کالا به انبار به موجودی قابل رویت و فروش افزوده میشود. برخی از صاحبان کسب و کار که اقدام به راهاندازی فروشگاه اینترنتی مینمایند همزمان از نرمافزار حسابداری یا مالی که دارای انبار است نیز استفاده میکنند که همه کالاهای قابل فروش در این نرمافزار دادهآمایی گردیده است. در این صورت باید مبادرت به تهیه نرمافزار فروشگاه اینترنتی نمود که امکان اتصال به انبار نرم افزار موجود را فراهم می نماید که با این امکان انبار یکپارچه شده و نیازی به ورود اطلاعات مجدد کالاها در بانک اطلاعاتی فروشگاه نمیباشد که این امکان برای این نوع کسبوکارها هم ضروری و هم بسیار راهگشا است.
۱۱- سیستم حسابداری
با توجه به اینکه فروشگاه در نهایت به یک فرایند مالی میانجامد لذا امکان دریافت گزارشهای مختلف مالی از فروشگاه، بسیار ضروری است. هرچه این گزارشها جامعتر و متنوعتر باشند به قدرتمند شدن فروشگاه منجر میشود. بعضی از نرمافزارهای فروشگاه اینترنتی امکان ساخت گزارشهای جدید توسط کاربر را نیز دارند که این امکان نیز فوقالعاده است و میتواند کمک بسیاری به صاحبان کسب و کار نماید.
از آنجایی که برخی از صاحبان کسب و کار همزمان از نرمافزار مالی و حسابداری استفاده مینمایند، لذا امکان یکپارچهسازی فروشگاه اینترنتی با این نرمافزارها میتواند به حذف دوبارهکاریها و ساخت گزارشهای مناسب بیانجامد. مثلا اگر هر خرید در فروشگاه اینترنتی به ثبت سند حسابداری در نرمافزار حسابداری بیانجامد، همزمان میتواند از قابلیتهای حسابداری فروشگاه از طریق نرم افزار حسابداری نیز استفاده نمود.
۱۲- استفاده از کد تخفیف
یکی از روشهای جذب مشتری در فروشگاههای اینترنتی ارائه کد تخفیف به گروهی از مشتریان است. با این کد، مشتری پس از انتخاب کالا در سبد خرید خود میتواند کد تخفیف را استفاده نماید و تخفیف مدنظر را دریافت نماید.
امروزه فروشگاه اینترنتی بایستی مجهز به چنین امکانی باشد تا به صاحب کسب و کار در رشد سریع فروش خود کمک کند.
۱۳-مقررات فروشگاه
از آنجایی که هر فروشگاهی خصوصا فروشگاههای اینترنتی تابع مقرراتی میباشند که قبل از خرید باید مشتری از آن اطلاع داشته باشد لذا در سایت فروشگاه اینترنتی باید بخشی برای این کار دیده شود. به طوریکه قبل از اقدام به خرید مشتری قادر به رویت و مشاهده دقیق آن باشد. در این بخش مقررات مربوط به تحویل کالا، مرجوعی کالا، تخفیف و … باید تشریح شود.