چگونه فروشگاه موفق اینترنتی داشته باشیم؟- قسمت اول

فروشگاه اینترنتی

امروزه با توجه به در دسترس بودن انواع روش‌ها جهت ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، بسیاری از صاحبان کالا و کسب و کار به فکر راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در کنار کسب و کار خود افتاده‌اند و برخی نیز دست به اقدام زده و مالک فروشگاه اینترنتی شده‌اند.
اما سئوالی که قصد پاسخ دادن به آن را داریم این است که آیا استفاده از یک ابزار مثلا سایت یا شبکه اجتماعی و داشتن تعدادی محصول جهت راه‌اندازی یک فروشگاه موفق  اینترنتی کافیست؟ به عبارتی اگر بخواهیم یک فروشگاه اینترنتی موفق که موجب رشد روزافزودن کسب‌و کار شود داشته باشیم چه کارهایی باید انجام دهیم.
راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی دقیقا مانند یک فروشگاه واقعی است و فقط فضای آنها با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت فضا موجب تفاوت ضرورت‌های موفقیت این دو نمی‌شود. یعنی هر آنچه که در یک فروشگاه واقعی ضرورت دارد در ایجاد یک فروشگاه اینترنتی نیز باید در نظر گرفته شود. در ادامه مطالب با شرح موارد زیر این ضرورتها و تفاوت‌ها مشخص خواهد شد.

استراتژی فروشگاه:
شاید خیلی از افراد با شنیدن یا دیدن عنوان استراتژی یا موارد مشابه، آن را یک عنوان دکوری یا تشریفاتی بدانند. اما واقعا این طور نیست. استراتژی یا راهبرد در واقع مسیر رسیدن به هدف را مشخص می‌کند. مگر می‌توان مقصد یا هدفی را در نظر گرفت ولی مسیر رسیدن به آن را مشخص نکرد. همین تشخیص و تعریف مسیر را استراتژی می‌گویند.
حال برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق چه مواردی را در استراتژی باید در نظر گرفت.
۱- مشتریان: مهمترین و اولین سئوال در ایجاد هر فروشگاهی تعریف دقیق مشتریان است. اینکه فروشگاه ما قرار است به چه نوع مشتریانی کالا بفروشد. در این مورد باید به سئوالاتی همچون موارد زیر پاسخ دهیم:
۱-۱- محدوده سنی مشتریان
۱-۲- مناطق جغرافیایی زندگی یا حضور
۱-۳- سطح سواد و تحصیلات
۱-۴- توان مالی
۱-۵- فرهنگ
پاسخ به این سئوالات به مشخص شدن ادامه راه کمک می‌کند. مثلا قیمت‌گذاری اجناس، روش تبلیغ و بازاریابی یا روش ارسال براساس پاسخ همین سئوالات مشخص می‌شود.
۲- تأمین کنندگان: هر فروشنده‌ای کالای خود را یا تولید می‌کند یا از تأمین کنندگان مختلف خریداری می‌نماید و نهایتا بدون تغییر یا با تغییر به مصرف کننده می‌فروشد. تأمین کالا در ایجاد فروشگاه (چه اینترنتی و چه عادی) بسیار مهم و حیاتی است. بدلیل اینکه باید کالایی وجود داشته باشد که بتوان آن را به مشتریان فروخت.
در انتخاب تأمین کننده کالا باید موارد زیر را مدنظر قرار داد:
۲-۱- قیمت کالا: تأمین کننده نهایتا کالا را با چه قیمتی به شما تحویل خواهد نمود.
۲-۲- زمان تحویل: تأمین کننده در چه زمانی کالا را به شما تحویل می‌دهد که أولا) موجودی شما در سایت صفر نشود. ثانیا) هزینه انبارداری زیادی پرداخت نشود که قیمت کالا را بالا ببرد. ثالثا)‌ در مواقع نوسانات قیمتی با کمترین هزینه دریافت گردد.
۲-۳- نحوه تحویل: تأمین کننده چگونه کالا را تحویل خواهد داد. آیا حمل و نقل را خودش انجام می‌دهد یا اینکه شما باید انجام دهید. آیا تک تک یا خرد انجام می‌شود یا به صورت عمده و …
۲-۴- سابقه تعهد: تأمین کننده در رابطه با سایر مشتریان چقدر به تعهدات خود پایبند بوده است. این را می‌توان از طریق پرس‌وجو از سایر مشتریان به خوبی دریافت. در صورتیکه تأمین کننده‌ای به تعهدات خود پایبند نباشد به راحتی کسب‌وکار شما را به شکست خواهد کشید خصوصا اگر تأمین کننده‌گان شما کم و منحصر به این نوع افراد باشد.
۲-۵- توانمندی تولید، واردات یا تأمین: تأمین کنندگان ممکن است خود تولیدکننده باشند یا اینکه واردکننده کالای خارجی باشند و یا از سایر مراکز آنها را با دسترسی‌هایی که دارند تهیه و در اختیار شما قرار دهند. هیچیک از اینها اشکالی ندارد. اما نکته مهم و حائز اهمیت اینست‌که این تأمین‌کنندگان دارای توان بالایی در تأمین کالا باشند. به این معنی که بتوانند به صورت مستمر کالای مورد نیاز شما را تأمین نمایند. دلیل این اهمیت در اینست که فرض کنید شما در فروشگاه خود با روش‌های مختلف و پرهزینه و زمانبر کالاهایی را شناسانده و برای آنها مشتری یافته‌اید. در صورتیکه پس از افزایش تقاضا، تأمین کننده توان تأمین کالا را نداشته باشد و شما هم امکان جایگزینی آن را لااقل در کوتاه مدت نداشته باشید ضمن اینکه مشتریان خود را از دست خواهد داد اعتبار خود را نیز از دست می‌دهید.
۳- نگهداری موجودی: یکی از موارد مهم در حفظ موجودی کالاهای فروشگاه روش نگهداری آنهاست. ایجاد یک فروشگاه موفق و سودآور منوط به تأمین به موقع کالا و تحویل به موقع آن به مشتری است. لذا برای تضمین این امر بهترین گزینه در نظر گرفتن انبار مستقل برای فروشگاه الکترونیکی است. در اینصورت در فروشگاه صرفا براساس موجودی واقعی انبار، کالا به فروش گذاشته می‌شود، بنابراین هر آنچه که در فروشگاه است موجود واقعی تلقی شده و تحویل آن را به مشتریان می‌توان تضمین نمود.
برخی مواقع جهت کاهش هزینه‌ها، صاحب فروشگاه ممکن است تصمیم به این بگیرد که انبار نداشته و مستقیما کالا را از طرف تأمین کننده برای مشتری ارسال نماید. به عبارتی پس از سفارش محصول توسط مشتری و قطعی شدن آن، این سفارش به تأمین کننده ارسال شود تا آن را بسته‌بندی نموده و به آدرس مشتری ارسال نماید.
این روش دارای ظرافت‌های بسیار مهمی‌ است که عدم توجه به آنها موجب شکست کل فروشگاه خواهد شد. این موارد عبارتند از:
۳-۱- حتما با تأمین کنندگان قراردادی منعقد شود و به صورت کاملا دقیق و حقوقی هم فرایند کار در آن تشریح شود و هم تضامین لازم در جبران خسارات هریک از طرفین در نظر گرفته شود. البته توجه کامل به موارد گفته شده در بخش تأمین کنندگان قبل از هرگونه انعقاد قرارداد باید در نظر گرفته شود.
۳-۲- با توجه به اینکه تأمین کننده مسئولیت بسته‌بندی و ارسال را نیز متحمل می‌گردد لذا باید سود مشخصی برای تأمین کننده در نظر گرفت.
۳-۳- فرایند دقیق خرید و ارسال را برای خود طراحی نموده و بخش‌های مربوط به تأمین کننده به اطلاع وی برسد.
۳-۴- سایر نقش آفرینان مانند شرکت ارسال کننده یا روش ارسال و روش پرداخت و مرجوع و … در فرایند فروش در نظر گرفته شوند. به این معنی که نقش، وظیفه و نحوه تعامل آنها مشخص شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
support
icon
ارسال درخواست
Close
call
021-22755507-9
menu-icon
تیکت پشتیبانی