ارزیابی کارآیی در وب‌سایت و نرم‌افزار چگونه است؟

کارآیی وب‌سایت

در  فرایند ایجاد نرم افزار و وب‌سایت مانند هر محصول دیگر، طراحی نقش حیاتی و بسیار مهمی را ایفا می‌نماید. در واقع طراحی وب‌سایت است که میتواند موجب جذب مشتری و افزایش رضایت مخاطب شود.
طراحی وب‌سایت‌ها با اهدافی همچون معرفی و اطلاع‌رسانی، فروش محصول یا ارائه خدمت انجام می‌شود. در نهایت همه این موارد به نوع طراحی که براساس آن بازدیدکننده وارد وب‌سایت شده و فرایند مورد نظر را دنبال می‌نماید بستگی دارد و در صورتیکه بازدیدکننده بتواند در سریعترین زمان و راحتترین روش به مقصود خود دست یابد اهداف طراحی محقق شده است.
براین اساس یکی از کارهای مهم در فرایند طراحی وب‌سایت، ارزیابی میزان کارایی آن است. ‌مخصوصا که کاربران یا بازدیدکنندگان امروزی با توجه به تعداد زیاد سایت‌ها، عادت کرده‌اند که در صورت عدم رسیدن به هدف خود سریعا مقصد خود را عوض کرده و به وب‌سایت‌های دیگر مراجعه کنند و معمولا وقتی برای صرف کردن در میان صفحات وب‌سایت ما صرف نمی‌کنند.

تعریف کارآیی وب‌سایت

در کل کارایی به سادگی استفاده از یک محصول گفته می‌شود. حالا این محصول هر چیزی می‌تواند باشد. مثل یک اتومبیل، ابزار، فرایند، کتاب، نرم افزار یا وب‌سایت. بنابراین هر آنچه که انسان با آن تعامل برقرار می‌کند باید کارایی داشته باشد.
در رابطه با وب‌سایت‌ها کارایی را می‌توان به سادگی رسیدن کاربر یا بازدیدکننده در رسیدن به اهداف خود تعریف نمود.
کارایی ترکیبی است از یادگیری، خاطره‌انگیز بودن، بهره‌وری، رضایت و خطا:

یادگیری یعنی وقتی که کاربر برای اولین بار به سایت مراجعه می‌کند، بتواند کارهای مدنظر خود را به راحتی انجام دهد.
خاطره انگیزی به این معنی است که سایت چقدر در حافظه و خاطر کاربر بماند که در صورت نیاز دوباره به همان سایت مراجعه کند.
بهره‌وری اینست که کاربر در چه زمانی می‌تواند به تکمیل و بهره‌برداری از سایت براساس نیاز خود بپردازد. مثلا اگر فرمی برای تکمیل اطلاعات در سایت طراحی شده است، کاربر در چه زمانی به سادگی می‌تواند آن را تکمیل و ارسال کند.
رضایت نیز میزان رضایت کاربر از دیدن طراحی سایت است.
منظور از خطا نیز تعداد خطاهائیست که کاربران در حین کارکردن با وب‌سایت ممکن است با آنها مواجه شوند می‌باشد. میزان بدی خطاها یا شدت آنها و سرعت رفع و رجوع شدن آنها از شاخص‌های خطاهای وب‌سایت‌ها است.

چرا کارآیی وب‌سایت مهم است؟
مهمترین دلیل اهمیت کارایی وب‌سایت اینست که تعداد زیادی وب‌سایت مشابه در موضوع‌های مختلف وجود دارند. بنابراین امروزه کاربران و بازدیدکنندگان دارای انتخاب‌های زیادی هستند و اگر یک سایت به نیازشان پاسخ ندهد بلافاصله به سایت بعدی مراجعه می‌کنند.

در صورتیکه شما زیباترین سایت دنیا را هم داشته باشید، وقتی که کاربر نتواند اطلاعات یا خدمات مورد نظر خود را به راحتی بیابد فورا از آن خارج شده و سراغ دیگری خواهد رفت.
این درحالیست که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برای این در وب حضورمی‌یابند که به اهداف خود دست‌یابند. از طرفی کاربر یک وب‌سایت از روی برداشت خود از وب‌سایت شرکت، نسبت به خود آن شرکت قضاوت می‌نماید. بنابراین یک وب‌سایت کارا منجر به افزایش رضایت کاربر شده و در مقابل وب‌سایتی که قوانین کارایی را نقض کند با توجه به اینکه باعث سردرگمی کاربر می‌شود باعث کاهش درآمد کسب و کار خود می‌شود.
در واقع همین کارایی وب‌سایت باعث می‌شود که کاربران به جای مراجعه به وب‌سایت رقبا بارها و بارها به وب‌سایت کاراتر مراجعه کنند. به عبارتی وب‌سایت‌های کارا و با کیفیت دارای کارکردی آسان بوده و مشتریان را به جای سایت رقبا به طرف خود جذب می‌کنند.

مطلب مرتبط:

روش‌های آزمایش کارآیی وب‌سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
support
icon
ارسال درخواست
Close
call
021-22755507-9
menu-icon
تیکت پشتیبانی