تولید محتوای بهینه در سامانه آموزش مجازی (1)
محتوای الکترونیکی مجموعه ای بهم پیوسته شامل صوت، تصویر و متن می باشد که از طریق رایانه قابل انتقال و نمایش می باشد.
امروزه برخی گمان می کنند تولید محتوای الکترونیکی یعنی تهیه پست های اینترنتی که در سایت و یا شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. و تهیه کنندگان اینگونه محتوا تمام تلاش خود را برای رعایت اصول سئو بکار می بندند.
اصولا با گسترش روزافزون ابزار های تولید محتوای دیجیتال، امروزه محتواهای الکترونیکی با فرمت های مختلف عرضه می شود و متناسب با ابزار ارائه محتوا، نوع و فرمت ارائه متفاوت خواهد بود.
آموزش مجازی به عنوان یکی از کاربرد های اینترنت و عصر دیجیتال مورد استقبال کاربران قرار گرفته است و بخش های مختلف آموزشی در تلاش هستند سیستم های سنتی خود را با سامانه های آموزش مجازی جایگزین نمایند. اگر هدف از ارائه محتوای الکترونیکی ارائه یک یا چند بخش آموزشی باشد در این صورت به محتوای تولید شده یک محتوای آموزشی نیز می گویند.
یک محتوای الکترونیکی آموزشی در ابتدا باید یک الگوی طراحی خوب داشته باشد، که البته در اینجا منظور از طراحی، نقش و رنگ نیست ، بلکه مراحل ساخت مد نظر است و باید طوری طی شوند که ما را به هدف برساند.
دومین ویژگی یک محتوای الکترونیکی خوب رساندن ما به هدف مورد نظر است.
تاکنون موضوعات مختلفی درباره آموزش مجازی و تعریف مفهومی آموزش الکترونیکی شنیده باشید اما قطعا مزایای آموزش مجازی و ارزش افزوده حاصل از بکارگیری نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین ، بیش از هر موضوع دیگری برای علاقمندان به صنعت آموزش جذابیت دارد. یک سایت lms مناسب به شما کمک می کند سیستم مدیریت آموزشlms را به صورت موثر و با هزینه مناسب به کار گیرید.
یکی از گزینه ها برای بهینه شدن سامانه های آموزش آنلاین، استفاده از روش های بهینه در تولید محتوای الکترونیکی می باشد زیرا با توجه به آنلاین بودن کلیه فعالیت های سامانه های مدیریت آموزشی آنلاین ( LMS ) ، مدیران اینگونه سامانه ها می بایست با توجه به تعداد مخاطبین و حجم محتوای مورد نیاز پهنای باند و ظرفیت مناسب را برای میزبانی اطلاعات پیش بینی کنند. که عموما به دلیل عدم آموزش کافی کاربران این حوزه به چالش جدی برای مدیران تبدیل می شود.
برخی دلایل به وجود آمدن مشکلات در حوزه میزبانی LMS به شرح ذیل است:
۱- عدم مدیریت حجم محتوا از سوی کاربران و فراگیران سامانه های آموزشی، به طور مثال ارسال عکس ، فیلم و صوت با کیفیت بالا بدون بهینه سازی مناسب برای انتقال از طریق اینترنت
۲- ارسال محتوای آموزشی و تمرینی از سوی اساتید بدون در نظر گرفتن اصول تولید محتوای الکترونیکی و عدم مدیریت حجم و فرمت فایل ها
به اعتقاد نگارنده این مطلب نباید در تولید محتوا خود را در قالب مشخصی قرار داد و باید متناسب با وضعیت و زیر ساخت های موجود بهینه ترین نوع محتوا را تولید نمود.
سامانه های آموزش آنلاین (LMS) دارای امکانات بسیار خوبی در زمینه تولید محتوا می باشند که با توجه به شرایط مختلف سیستم های آموزشی توسعه داده شده اند که این امکانات هم در بخش تولید محتوا و هم در بخش آزمون و تکلیف به راحتی قابل استفاده می باشد و در این بین کاربرانفقط می بایست از خلاقیت خود در تولید محتوای بهینه بهره ببرند.
متاسفانه نبود آموزش های مناسب در این حوزه باعث شده که افراد معمولا بی تفاوت از کنار این امکانات بگذرند و تنها از LMS به عنوان یک رابط بهره ببرند و محتواهای خود را تنها در قالب عکس و فیلم و یا فایل های پرحجم منتقل کنند.
در ادامه با اصول تولید محتوای الکترونیکی و آموزشی بیشتر آشنا خواهیم شد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.